Selamat datang ke blog My Shared Folder.. :::INFO SEMASA::: (1)> Perkhidmatan Ezytopup servis sudah dijalankan pada 22/06/2012... p/s: urusniaga dalam Ringgit Malaysia tunai sahaja.. (2)kpd rakan-rakan yang ingin mendaftar menjadi Reseller boleh hubungi Azizineo untuk info selanjutnya... Terima Kasih atas sokongan anda..

Monday 15 August 2011

Siapa dan Kenapa di sebalik fake profile.?

Kes fake profile di Facebook bukan perkara yg asing lagi aku rasa. Bermula dari awal kewujudan facebook dahulu sampai sekarang ada je kes fake profile ni. Aku terpikir juga siapa di sebalik fake profile dan kenapa wujudnya fake profile.? 



Bagaimana fake profile yg aku maksudkan.? Bagi aku kalau ambil sekeping dua gambar lain, tapi keseluruhan facebook masih lagi ada gambar dia, itu tidak dikira fake profile. Yg dmaksudkan dgn fake profile adalah satu profile tu, semua gambar yang ada bukan gambar pemilik sebenar. Dan info juga direka-reka entah dtg dr mana.

Kalau ditanya kepada aku, antara lelaki dan perempuan, siapa yg lebih byk berselindung di sebalik profile ini.? Memang la aku jawab perempuan kan..:) So kita pikir kenapa mereka ini buat fake profile.

Berikut beberapa isi yg aku rasakan. Kalau ada pandangan lain, dialu-alukan.:) 

1. Admire 
- Perempuan dia ada satu sifat admire. Dia boleh admire giler² dgn artis dlm negara/luar negara, atau sesiapa sahaja. Dan perempuan juga boleh admire kpd perempuan lain yg mereka jumpa di sekeliling mereka. Bukan bermaksud dia ni jenis lesbian atau apa. Lebih kpd dia kagum dgn seseorang perempuan disebabkan sifat dan sikap yg ada pd perempuan itu. Lelaki ada juga, tetapi agak jarang. 

Biasa perempuan yg kena mcm ni adalah dari golongan artis atau blogger terkenal. Sebab aku ada perasan juga kes macam ini, tetapi tak ambil port sangat aku. Tp kalau perempuan, memang dia ambil port.:). Dan juga kes ambil gambar dari profile² lain.

So bila terlebih admire, dia akan merasakan dirinya hendak jd seperti perempuan yang disukainya. Ada yg jenis ikut cara pemakaian, ada yg jenis ikut penampilan, ada yg jenis ikut perbuatan, dan ada yang sampai satu tahap dia buat profile facebook perempuan yang dia admire tu. Dia rasa dgn buat begitu dia adalah orang yang dia admire itu secara maya, walaupun bukan secara realitinya. 

2. Musuh 
- Musuh adalah slh satu sebab yang kukuh utk wujudkan fake profile. Musuh dr kalangan perempuan boleh jd sebab ex gf yg lepas, atau mereka sesama perempuan ada kisah tersendiri yg mejadikan mereka adalah musuh. Fake profile adalah cara yang sesuai yang melepaskan geram kpd musuh. Kebiasaannya musuh dari kalangan perempuan seperti ini dia akan memburukkan dirinya sendiri di wall, pastu info pun yang buruk². 


Kalau musuh di kalangan lelaki blh dikatakan sebahagian besar dia adalah ex-bf untuk perempuan tersebut. Mybe putus tanpa kerelaan kot.:). Kalau musuh perempuan di wall dia akan kutuk diri sendiri, kalau musuh jenis lelaki ni dia akan kutuk diri sendiri juga, tetapi dorang ada satu bonus jika mempunyai gambar² ex gf dia tu. 

3. Bawah umur.
- Bawah umur pun termasuk ke.? Ye la..ha².. Sbnrnya apa yg aku maksudkan bawah umur ni, mereka tidak admire, mereka juga bkn musuh, cuma mereka tidak tahu apa yang mereka buat tu sebenarnya adalah salah. Bagaimana mereka boleh tak tahu mereka tidak slh.?


Ok kalau korang seorang blogger, korang pernah tak buat salah masa awal² berblogging dahulu.? buat itu, buat ini, last² baru korang tahu salah rupanya apa yg korang buat tu. So sama juga la kes fake profile ini, mereka tidak tahu mereka buat slh. Mereka ingatkan itu biasa je. Nanti bila dah orang bagitahu dan hentam sikit baru mereka tahu mereka dh buat slh. So kalau dh tahu baru blh kata cukup umur, bkn bwh umur lg.:) 

4. Saje test market
-Ini lbh kpd saintis dlm alam maya la. Mereka buat sebab saja². Tiada niat sangat hendak menjatuhkan seseorang, tiada post yg mengarut² tp mereka menggunakan gambar orang lain. So orang jenis ini suka test market. Dia hendak tahu apa yg jd kalau dia buat mcm ni. Brp ramai yg add, berapa ramai yg tertipu, brp ramai yg melayan. 
Mereka ada bakat saintis, krn suka menganalisis, tpi sygnya analisis benda lain pula.:)

5. No Life.
- Aku rasa kalau bkn tergolong dlm 4 di atas, ini shj yg mampu aku katakan. Org yg buat tu mmg takde life la.
Hdp berseorangan dlm dunia ciptaan sendiri.:) 

|:|Mmg sedia maklumlah kalau yg buat fake profile ni, gambar yg dia ambil sebahagian bsrnya adalah perempuan, cantik, dan juga cun. Sagt sukar dgn fake profile yg menggunakan profile lelaki. Paling byk pon gne gmbt kartun ( aku ada jumpa 2 kali je, berbanding fake profile gambar perempuan yg sdh berpuluh-puluh kali:) 
Kalau korang tahu itu adalah fake profile dan kenal tuan asalnya, silalah bagitahu tuan asal. Kasihan dia teraniaya. Ke korang termasuk dalam salah seorang yang buat fake profile ni.?..ha³ 

p/s: Aku prnh jumpa profile guna semua gambar kartun. Ceh, nsib baik aq tau sape dy sbb tgk mutual dia ni ada add profile dia sndri. [tu blom ckp psl hack fb plak..nantikan...]:) 

No comments:

Post a Comment